Informacja dla posiadaczy zbiorników bezodpływowych (szamb)
- 1. przypominamy, że każdy posiadacz zbiornika bezodpływowego (szamba) zobowiązany jest posiadać umowę odbioru nieczystości ciekłych podpisaną z firmą asenizacyjną posiadającą zezwolenie na świadczenie takich usług na terenie gminy Dominowo oraz przechowywać dowody uiszczenia opłat za wywóz nieczystości.
- 2. właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na dwa miesiące. (Załącznik do Uchwały Nr XIII/75/2019 Rady Gminy Dominowo z dnia 24 października 2019 roku Rozdział 5 § 12)
- 3. zobowiązuje się właścicieli nieruchomości wyposażonych w przydomowe oczyszczalnie ścieków do opróżniania zbiorników z osadów ściekowych zgodnie z instrukcją eksploatacji.
- 4. usługę wywozu ścieków mogą wykonywać jedynie przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, wydane przez Wójta Gminy Dominowo
Prosimy o zapoznanie się z poniższym komunikatem.
Co należy zrobić, jeśli nie mamy dostępu do kanalizacji sanitarnej?
Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 3a i 3b oraz art. 6 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2021r. poz. 888 ze zm.) oraz regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dominowo, przyjętym uchwałą nr XIII/75/2019 Rady Gminy Dominowo z dnia 24 października 2019 roku, właściciele nieruchomości, których budynki mieszkalne nie zostały podłączone do kanalizacji sanitarnej zobowiązani są do:
1. pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny , nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości w sposób zgodny z przepisami w/w ustawy;
2. do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe nieczystości ciekłych obowiązani są opróżniać je z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia bądź wylewania ich zawartości na powierzchnię terenu oraz przenikanie do gruntu.
Pojemność zbiorników bezodpływowych powinna być dostosowana do potrzeb osób zamieszkujących na terenie nieruchomości i ilości wytwarzanych nieczystości ciekłych.
Wywóz nieczystości w świetle przepisów
Informujemy, że firmy posiadające zezwolenie na opróżnianie szamb przesyłają do Urzędu sprawozdania kwartalne, w których znajduje się wykaz nieruchomości, z których dokonano odbioru nieczystości.
Przypominamy również, że jeśli przy danej posesji wybudowana została sieć kanalizacji sanitarnej, to zgodnie z obowiązującymi przepisami, właściciel takiej nieruchomości ma obowiązek przyłączenia się do kanalizacji. Jedynym wyjątkiem są nieruchomości wyposażone w przydomową oczyszczalnię ścieków, spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.
Jednocześnie informujemy, że zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach kto pozbywa się zebranych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych w sposób niezgodny z przepisami w/w ustawy – podlega karze grzywny.
Za brak umowy na właściciela nieruchomości może zostać nałożony mandat karny w wysokości do 500,00 zł.
Zgodnie z art. 6 ust. 1, ustawy O utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r (Dz. U. z 2021 r. poz. 888 ze zm.) właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Zgodnie z art. 9u ustawy z dnia 13 września 1996 r. O utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2021 r. poz. 888 ze zm.) Wójt Gminy Dominowo sprawuje kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów ustawy; do kontroli stosuje się przepisy art. 379 i art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. - Prawo Ochrony Środowiska
Ponadto zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. 2021.r. poz.1973 ze zm.) – Wójt Gminy Dominowo może w drodze decyzji nakazać osobie fizycznej, której działanie negatywnie oddziałuje na środowisko wykonanie w określonym czasie czynności zmierzających do:
- ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia;
- przywrócenia środowiska do stanu właściwego.
Link do wykazu podmiotów posiadających zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych:
https://bip.dominowo.pl/wiadomosci/15856/wiadomosc/621799/rejestr_dzialalnosci_w_zakresie_oprozniania_zbiornikow_bezodplyw


