Informacja dla posiadaczy zbiorników bezodpływowych (szamb)

 

Informacja dla posiadaczy zbiorników bezodpływowych (szamb)

  1. 1.      przypominamy, że każdy posiadacz zbiornika bezodpływowego (szamba) zobowiązany jest posiadać umowę odbioru nieczystości ciekłych podpisaną z firmą asenizacyjną posiadającą zezwolenie na świadczenie takich usług na terenie gminy Dominowo oraz przechowywać dowody uiszczenia opłat za wywóz nieczystości.
  2. 2.      właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na dwa miesiące. (Załącznik do Uchwały Nr XIII/75/2019 Rady Gminy Dominowo z dnia 24 października 2019 roku  Rozdział 5 § 12)
  3. 3.      zobowiązuje się właścicieli nieruchomości wyposażonych w przydomowe oczyszczalnie ścieków do opróżniania zbiorników z osadów ściekowych zgodnie z instrukcją eksploatacji.
  4. 4.      usługę wywozu ścieków mogą wykonywać jedynie przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, wydane przez Wójta Gminy Dominowo

Prosimy o zapoznanie się z poniższym komunikatem.

Co należy zrobić, jeśli nie mamy dostępu do kanalizacji sanitarnej?
Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 3a i 3b oraz art. 6 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2021r. poz. 888 ze zm.) oraz regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dominowo, przyjętym uchwałą nr XIII/75/2019 Rady Gminy Dominowo z dnia 24 października 2019 roku, właściciele nieruchomości, których budynki mieszkalne nie zostały podłączone do kanalizacji sanitarnej zobowiązani są do:

1. pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny , nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości w sposób zgodny z przepisami w/w ustawy;

2.  do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe nieczystości ciekłych obowiązani są opróżniać je z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia bądź wylewania ich zawartości na powierzchnię terenu oraz przenikanie do gruntu.

Pojemność zbiorników bezodpływowych powinna być dostosowana do potrzeb osób zamieszkujących na terenie nieruchomości i ilości wytwarzanych nieczystości ciekłych.

Wywóz nieczystości w świetle przepisów


Informujemy, że firmy posiadające zezwolenie na opróżnianie szamb przesyłają do Urzędu sprawozdania kwartalne, w których znajduje się wykaz nieruchomości, z których dokonano odbioru nieczystości.

Przypominamy również, że jeśli przy danej posesji wybudowana została sieć kanalizacji sanitarnej, to zgodnie z obowiązującymi przepisami, właściciel takiej nieruchomości ma obowiązek przyłączenia się do kanalizacji. Jedynym wyjątkiem są nieruchomości wyposażone w przydomową oczyszczalnię ścieków, spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.
Jednocześnie informujemy, że zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach kto pozbywa się zebranych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych w sposób niezgodny z przepisami w/w ustawy – podlega karze grzywny.

Za brak umowy na właściciela nieruchomości może zostać nałożony mandat karny w wysokości do 500,00 zł.

Zgodnie z art. 6 ust. 1, ustawy O utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r (Dz. U. z 2021 r. poz. 888 ze zm.) właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Zgodnie z art. 9u ustawy z dnia 13 września 1996 r. O utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2021 r. poz. 888 ze zm.) Wójt Gminy Dominowo sprawuje kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów ustawy; do kontroli stosuje się przepisy art. 379 i art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. -  Prawo Ochrony Środowiska

Ponadto zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. 2021.r. poz.1973 ze zm.) – Wójt Gminy Dominowo może w drodze decyzji nakazać osobie fizycznej, której działanie negatywnie oddziałuje na środowisko wykonanie w określonym czasie czynności zmierzających do:

  1. ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia;
  2. przywrócenia środowiska do stanu właściwego.

Link do wykazu podmiotów posiadających zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych:

https://bip.dominowo.pl/wiadomosci/15856/wiadomosc/621799/rejestr_dzialalnosci_w_zakresie_oprozniania_zbiornikow_bezodplyw

Do pobrania

Zobacz również: